Ha az ingatlan tulajdoni lapjára teher van bejegyezve, az a leggyakrabban banki hitelt biztosító jelzálogjog, melyhez többnyire elidegenítési és terhelési tilalom is kapcsolódik.
Amennyiben az eladó saját forrásból nem tudja a fennálló tartozását rendezni, akkor arra az adásvételi szerződés keretében, a vételár terhére kerül sor. Az eladó az adásvételi szerződés megkötése előtt beszerzi a tulajdoni lapra bejegyzett hitelt nyújtó banktól a fennálló tartozás végtörlesztésére irányuló aktuális kimutatást. Ez a kimutatás tartalmazza azt, hogy mennyi az eladó fennálló (tőke és kamat) tartozása, azt a nyilatkozatban rögzített időtartamon belül (általában 30 nap) milyen bankszámlaszámra kell megfizetni és amennyiben ez megtörténik, a bank kiadja a teher törlésére vonatkozó törlési engedélyt.
Az adásvételi szerződést készítő ügyvéd a banki kimutatás alapján készíti el az adásvételi szerződést. Mind az eladó, mind a vevő részére biztonságot nyújtó megoldás az ingatlan tehermentesítésére az, ha a tartozást közvetlenül a vevő utalja át a banknak a vételár terhére. A tartozás kifizetése után a bank kiadja a már hivatkozott jelzálogjog, valamint elidegenítési és terhelési tilalom törlési engedélyét, melyet be kell nyújtani a földhivatalba és ez alapján fog sor kerülni a tulajdoni lapra bejegyzett terhek törlésére. A banki jelzálogjogot a földhivatal soron kívül, 8 napon belül törli.
Amennyiben a vevő maga is szeretne hitelt felvenni és az önereje nem elegendő a megvásárolandó ingatlan tehermentesítésére, akkor a fent vázolt folyamat úgy módosul, hogy a vevő részére hitelt nyújtó bank fogja az eladó fennálló tartozását kifizetni. Itt kiemelten fontos a két bank és a szerződő felek aktív együttműködése.
Amennyiben munkajogi segítségre van szüksége, keresse több évtizedes tapasztalattal rendelkező irodánkat! kapcsolat